Gezicht van de Amstelhoven: Anne

Jonge vrouw met kort haar, een gezicht in de tuin van de Amstelhoven

‘Het echte leven is waar je het moet cheffen met elkaar’

Anne Bolhuis (Protestantse Diaconie)

Het gezicht achter de communicatiekanalen van de Protestantse Diaconie in de Amstelhoven is Anne Bolhuis. Als content creator verzorgt ze met haar collega’s de communicatie en organiseert ze evenementen voor de Diaconie. Anne benadrukt dat organiseren hollen maar ook stilstaan is. Juist dit maakt het zo leuk. Annes liefde voor de Diaconie begon tijdens haar studententijd. Ze bezocht regelmatig een diaconaal inloophuis in Nijmegen en schreef haar masterscriptie over diaconale spiritualiteit. De liefde werd beantwoord toen zij drie jaar geleden het pand aan de Nieuwe Herengracht binnenstapte. Deze plek en de mensen die hier rondlopen hebben een speciaal plekje in haar hart. Werken bij de Diaconie in de Amstelhoven geeft haar de mogelijkheid om voorwaarden te creëren waarin mensen elkaar kunnen bijstaan en helpen. Iets dat ze zelf idealistisch vindt klinken want dit gebeurt eigenlijk vanzelf.

Economie van goede daden
Gezicht van de Amstelhoven-Anne zegt dat zij net zo goed hulp-ontvanger is. Die wederkerigheid vindt ze misschien wel het mooiste aspect aan werken binnen de Diaconie: ‘Als je iemand alleen maar helpt of iemand krijgt alleen maar hulp, dan heb je een eendimensionale relatie. Wanneer je iets van de ander verwacht, eer je mensen ook in hun kracht om iets terug te doen.’ Anne noemt deze manier van samenleven met elkaar een economie van goede daden. Ze vindt het daarom belangrijk dat ze zelf ook openstaat voor hulp van een ander. Als voorbeeld noemt ze een moment waarop ze somber was. Iemand bij de Diaconie die ze niet goed kende, keek haar aan en zei: ‘Weet je Anne, het komt allemaal wel goed met jou, omdat je deugt.’ Dit raakte haar diep en ze denkt hier vaak aan terug: ‘Rozen verwelken en schepen vergaan, maar ik deug!’ Zulke ontmoetingen zijn voor Anne grote cadeaus, bijzondere momenten waarin ze dat gevoel van wederkerigheid ervaart.

Inspiratie uit de Amstelhoven
Schrijven is voor Anne belangrijk, met name het schrijven van verhalen die uit het leven zijn gegrepen. De diversiteit van mensen binnen de samenleving ervaart ze als een ware verrijking van het leven. De verschillende mensen die ze iedere dag bij de Diaconie ontmoet, inspireren haar telkens weer. Een andere inspiratiebron is haar geloof. Ze is opgegroeid in de buurt van Nijmegen binnen de protestantse traditie. De kerk was een verstandelijke plek waar je leerde over de Bijbel. Inmiddels voelt ze zich steeds vaker aangetrokken tot de katholieke kerk. Anne is met name gecharmeerd van de zorgvuldige rituelen van deze kerk die al eeuwen onveranderd zijn gebleven.

Annes idealen en haar werk bij de Diaconie liggen in het verlengde van haar opvoeding. Als klein meisje ging ze zondags met haar ouders en twee broertjes naar de kerk, maar volgens haar ouders was het echte leven daar waar je jouw geloofsovertuigingen tot uitvoering brengt. Ze zegt: ‘Het echte leven is waar je het moet cheffen met elkaar en waar je van betekenis kunt zijn voor elkaar.’ Ze gaat nog steeds op zondag naar de kerk. Althans, als ze op tijd wakker is!

Gezicht van de Amstelhoven
Het Bijbels Museum houdt kantoor in de Corvershof, onderdeel van de Amstelhoven. Het museum maakt om de drie maanden een presentatie met en voor de mensen van de Amstelhoven in de (alleen voor medewerkers toegankelijke) kas en plaatst het verhaal en de foto van de medewerker als online feuilleton op deze website.

De foto’s voor Gezicht van de Amstelhoven zijn gemaakt door Rosemijn Broekhuizen.