Wat voorbij ging

Lees meer over de lange geschiedenis van het Bijbels Museum en zijn collecties.

Maquette van De Tempelberg/Haram al-Sharif (collectie ds. Leendert Schouten)

Collectie van Ds. Leendert Schouten

Het Bijbels Museum begon circa 130 jaar geleden met de particuliere collectie van de protestantse dominee Leendert Schouten. Het museum is op verschillende plekken gevestigd geweest, waaronder in Utrecht en aan de Hemonylaan in Amsterdam. Van 1975 tot medio 2020 was het museum gehuisvest in het Cromhouthuis aan de Amsterdamse Herengracht.

De collectie van ds. Schouten met onder meer de beroemde modellen van de Tabernakel en de Tempelberg/Haram al-Sharif, werd in die jaren aangevuld met onder meer bijbels (4500), prenten (circa 5000), archeologisch erfgoed en een collectie ‘Bijbelse educatie’.

Een van de topstukken was de Van Santenbijbel, een van de beroemde door Dirck Jansz. van Santen (1637-1708) ingekleurde Statenbijbels.

Het museum heet sinds 1994 ‘Bijbels Museum’ en heeft verschillende rechtsvoorgangers. Eind 19e en begin 20e eeuw heette het ‘Bijbelsch Museum van Oudheden’.

Koerswijziging

In 2018 wijzigde het museum zijn koers rigoureus. De collectie van het museum werd herplaatst en herbestemd, het Cromhouthuis medio 2020 verlaten.

De beroemde collectie van ds. Leendert Schouten ging grotendeels naar Rijksmuseum het Catharijneconvent. De archeologische collectie werd herplaatst in het Rijksmuseum van Oudheden.

Voor een iets uitgebreidere biografie van het Bijbels Museum, klik hier.