Felix & Sofie: Verhalen voor een andere wereld

27 oktober 2023: Verhalen voor een andere wereld. Van feministische fantasy tot historisch perspectief

Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars en vroeger waren de overwinnaars mannen. Niet gek dus, dat vrouwen vaak zijn weggelaten uit grote verhalen. Nu lijkt er een inhaalslag te zijn. Er is in de filosofie, de literatuur en in populaire cultuur steeds meer aandacht voor wie de vrouw is en wat de vrouw kan. In al haar facetten. Op vrijdag 27 oktober stelt Filosofisch Café Felix & Sofie op uitnodiging van het Bijbels Museum het verhaal van de vrouw centraal tijdens een avond in OBA Oosterdok:

“We verdiepen ons in historische en fictieve vrouwenverhalen, en vragen ons af of deze narratieven ‘alleen’ over andere personen vertellen, of dat ze ook andere werelden laten zien. Want hoe belangrijk het ook is om vrouwen gerepresenteerd te zien in geschiedenis en literatuur, de meer interessante vraag is wellicht: wat maken deze verhalen mogelijk? Helpen al die verhalen door en over vrouwen de emancipatie verder of is daar meer voor nodig? Wat kunnen we leren van de weggelaten vrouwen en waarom is dat relevant? En hoe helpen we jonge vrouwen met nieuwe verhalen?”

Twee filosofen en een dichter geven een korte lezing, waarna ruimte is voor gesprek en vragen uit het publiek.

Epische verhalen en de schaduwkant van het bestaan

Draken, tovenaars en epische strijd tussen goed en kwaad: fantasy wordt vaak afgedaan als simplistisch en escapistisch. Fantasy en science-fiction schrijver Ursula K. Le Guin stelde dat juist “speculatieve fictie” bij uitstek geschikt is voor het beschrijven en begrijpen van de schaduwkant van het bestaan. Filosoof Roos Slegers laat zien hoe het werk van Le Guin een bron is van belangrijke vrouwenverhalen over pijn, macht, ongelijkheid en strijd.

Twee perspectieven, één werkelijkheid?

In haar lezing onderzoekt filosoof Eveline Groot aan de hand van de allegorie van de stad in de werken van filosoof en kerkvader Augustinus en filosoof en feminist van het eerste uur Christine de Pizan, hoe mensen samen horen te leven. Twee krachtige vertellingen over de rol van mannen en vrouwen in de samenleving – met beiden een heel andere kijk op dezelfde werkelijkheid.

Als je een meisje bent

Dichter Maartje Smits presenteert gedichten die aansluiten of juist vragen stellen bij de twee lezingen. Deze gedichten komen uit haar bundel Als je een meisje bent uit 2015.

lila affiche met rode letters kondigt aan Feloix & Sofie: Verhlen voor een andere wereld

Locatie en tijd

Datum: Vrijdag 27 oktober, 20:00 – 21:30 (Inloop vanaf 19:30)
Plaats: OBA Oosterdok, Oosterdoksplein 143 in Amsterdam
Tickets: € 10,- / OBA-pashouders € 5,-

Over de sprekers

Roos Slegers is als filosoof verbonden aan de Tilburg University en doet onderzoek naar thema’s op het grensgebied van literatuur, filosofie en economie. In haar vrije tijd leest ze graag feministische fantasy.

Eveline Groot heeft als filosoof een grote voorliefde voor de geschiedenis van de filosofie en met name voor inspirerende vrouwenstemmen die de filosofie mede hebben voortgedreven maar vandaag de dag zijn vergeten. Ze is als PhD verbonden aan de Erasmus Universiteit, waar ze onderzoek doet naar het werk van Madame de Staël.

Maartje Smits is dichter en debuteerde in 2015 met de bundel Als je een meisje bent. In die bundel schrijft ze over de twee grote thema’s van onze tijd: vrouw-zijn en het internet.

Programma en moderatie door Sophie van Balen en Alrun Bernhard

Luisterende zwarte vrouw bij lezing in OBA Amsterdam
Foto OBA ( Isaac Owusu)

Initiatiefnemers

Het programma Verhalen voor een andere wereld: van feministische fantasy tot historisch perspectief is gemaakt door filosofisch café Felix & Sofie op uitnodiging van het Bijbels Museum. Bijbels Museum toont van 1 september tot en met 31 december in OBA de fototentoonstelling Eva, Sara en Hanna: Vrouwen van de wereld. Kunstenaar Caroline Waltman geeft hierin Bijbelse vrouwen een gezicht. De tentoonstelling is vooraf aan het programma gratis te bezoeken.

Felix & Sofie is het maandelijkse podium voor filosofie in Amsterdam, dat bestaat sinds oktober 1999 en een initiatief is van de Stichting An Sich. De tentoonstelling Eva, Sara en Hanna was eerder te zien in Fotogalerie De Gang in Haarlem. OBA Oosterdok is de grootste bibliotheek van Nederland. Op de 7e etage vind je het OBA Theater met 250 zitplaatsen. Daarnaast is er een OBA Café, restaurant Babel, met zomerterras, dat een spectaculair uitzicht biedt over de stad, en OBA Expo.