Gezicht van de Amstelhoven: Raimond

Man (Raimond) staat bij Nationaal Holocaust Namenmonument.

‘Het is even donker, maar […] je moet gewoon verder gaan, verder met het leven.’

Raimond Schippers (Nationaal Holocaust Namenmonument)

Raimond, een Amsterdammer in hart en nieren, is verantwoordelijk voor het onderhoud van het Nationaal Holocaust Namenmonument in Amsterdam. In dit indrukwekkende complex wordt elk slachtoffer van de Holocaust met naam en toenaam in een persoonlijke steen genoemd. Het monument is een belangrijke plek om deze mensen te herdenken. Raimond zorgt ervoor dat alles schoon en netjes blijft. Zo kijkt hij of de namen niet vervagen en harkt hij het grind aan. Raimond vindt het ‘eerbiedvol werk’.

Ongeluk

Voordat hij bij het Namenmonument werkte, was Raimond hovenier. Hij is al vanaf zijn negende bezig met tuinen. Het is altijd zijn grote passie geweest. Maar in januari 2015 kreeg Raimond een auto-ongeluk. Eerst leek het alsof hij er niets aan over zou houden, maar toen hij op zijn werk kwam ging het mis. ‘Ik wilde koffie pakken, maar mijn hele rechterhand deed niets meer. Ik heb drie dagen een verlamming aan mijn rechterkant gehad, in het ziekenhuis gelegen, ze konden niks vinden en opeens was alles weer terug.’ Ook dit bleek niet het einde van het verhaal. ‘In mei maakte ik een beweging met mijn rug, en klaar. Kon niks meer met mijn rug.’ Sindsdien kan Raimond geen zwaar werk meer doen. Hij moest zijn werk als hovenier neerleggen. Toch blijft hij er heel nuchter onder. ‘Het is even donker, maar als je ander werk krijgt dat je leuk vindt, dan moet je gewoon verder gaan, verder met het leven.’

Helpen

Raimond is iemand die anderen graag helpt. Helemaal wanneer mensen in nood zijn vindt hij het belangrijk dat hij er voor die ander is. Zo werd er eens een auto door een tram aangereden. Raimond dacht er niet eens bij na en ging direct kijken of alles in orde was. Gelukkig was niemand gewond. Ook heeft Raimond eens een ambulance geholpen. Hij maakte de weg vrij, zodat het voertuig verder kon rijden.
In het verleden heeft Raimond ook gewerkt met verstandelijk beperkte mensen. Hij vond het heerlijk om deze mensen te helpen. Helaas kan hij ook dit werk niet meer doen vanwege zijn rugklachten.

Moeder en oma

De persoon die Raimond het meest helpt is zijn moeder. Elke week gaan ze samen koffiedrinken en helpt hij haar met de boodschappen. Raimonds moeder is er ook voor hem. Regelmatig lopen ze samen vanaf het Namenmonument naar huis. Trots vertelt Raimond: ‘Ze is al 77, loopt vanaf de Kinkerstraat 4,5 km heen, 4,5 km terug.’ Alleen wanneer het regent of slecht weer is, loopt Raimond alleen naar huis.
Wat hij nu met zijn moeder doet, koffiedrinken en de boodschappen doen, deed hij ook met zijn oma, tot ze in 2017 overleed. Raimond haalde hier altijd veel voldoening uit: ‘Het doet je goed’.

Gezicht van de Amstelhoven

Het Bijbels Museum houdt kantoor in de Corvershof, onderdeel van de Amstelhoven. Het museum maakt om de drie maanden een presentatie met en voor de mensen van de Amstelhoven in de (alleen voor medewerkers toegankelijke) kas en plaatst het verhaal en de foto van de medewerker als online feuilleton op deze website.

De foto’s voor Gezicht van de Amstelhoven zijn gemaakt door Rosemijn Broekhuizen.