Kees de Kort, schilder van bijbelverhalen

Op weg naar het Paasfeest (Kees de Kort)

Bekend en geliefd bij groot publiek

Op 19 augustus j.l. overleed tot onze spijt de Bergense kunstenaar Kees de Kort (87), met name bekend vanwege zijn kleurrijke bijbelillustraties.

Het werk van Kees de Kort is bekend – en geliefd – bij een groot publiek. Hele generaties groeien sinds eind jaren zestig wereldwijd op met door hem geïllustreerde beeldboekjes Wat de Bijbel ons vertelt, later gebundeld in de Kijkbijbel. De boekjes waren voor kinderen bedoeld en bevatten nauwelijks tekst. De beelden van De Kort vertellen het verhaal. In zijn heldere, kleurrijke verbeelding van de Bijbelse verhalen is ruim aandacht voor de menselijke emotie. De kracht en eenvoud van de illustraties maken dat de essentie van het verhaal direct bij de kijker overkomt. De Kort schilderde geen plaatjes bij het verhaal, hij schilderde het verhaal.

De prentenboeken werden en bleven een enorm succes – in Nederland, en ook daar buiten. Al dan niet gebundeld tot Kijkbijbel zijn ze inmiddels in meer dan 65 talen vertaald.

Kees de Kort | Ikonen

In december 2022 heropent het Bijbels Museum in het Stadhuismuseum Zierikzee de tentoonstelling Kees de Kort|Ikonen die daar vanwege corona in 2021 slechts twee weken geopend was.

Meer lezen? NRC Handelsblad wijdde een necrologie aan Kees de Kort met een aantal mooie citaten van de kunstenaar.