Organisatie

Het Bijbels Museum is lean & mean; we beschikken over een klein team met betaalde en onbetaalde krachten en daarnaast over een grote en flexibele pool van kunstenaars, ontwerpers, film- en podcastmakers, tentoonstellingsbouwers en andere ‘uitvoerders’. Hiermee maken we producties die door het hele land te zien zijn. We zijn een museum zonder eigen collectie.

Stagiairs Mirna, Sophie, Joanne en Pepijn (2023, foto Sophie Aalbers)

Permanent kantoor, reizende tentoonstellingen

De organisatie van het Bijbels Museum is gevestigd in een royaal permanent kantoor in Amsterdam. We presenteren onze tentoonstellingen op verschillende plekken in het land. Bij partners, als museum-in-een-museum, en in monumentale kerken en andere publieke, laagdrempelige gebouwen.

Klein team vol ambitie

Carolien Croon
c.croon@bijbelsmuseum.nl

Danique Donia Nota
Planning en Productie
info@bijbelsmuseum.nl

Marjolein Marreveld
Marketing en Communicatie
m.marreveld@bijbelsmuseum.nl

Stage-plek

Binnen onze organisatie hebben we ook altijd plek voor een stagiair op kantoor. We werken met studenten van universitaire en hbo-opleidingen. Je kunt op verschillende momenten in het jaar starten. Heb je interesse? Stuur ons een mailtje: info@bijbelsmuseum.nl

Geen “eigen” collectie meer

Het Bijbels Museum heeft geen “eigen” collectie meer in Amsterdam. Onze permanente presentatie in het Cromhouthuis is sinds 1 juni 2020 gesloten. We zijn (nog steeds) een geregistreerd museum. We presenteren museale tentoonstellingen met bruiklenen (geleende objecten uit andere musea) of in opdracht gemaakte kunst. We presenteren die bij andere musea door het hele land.

Eva, Sara en Hanna in Fotogalerie De Gang in Haarlem (2022)
kunstwerk van mol in reizende tentoonstelling - organisatie bijbels museum
Nieuwe Aarde in Westerkerk Amsterdam (2020, foto Ekin Asar)

We maken tentoonstellingen voor wie wel én voor wie niet gelooft. Onze tentoonstellingen hebben altijd een relatie met de Bijbel; met een bijbelverhaal of een bijbels thema. Vaak raken ze aan het gedachtengoed van meerdere religies tegelijk.

Vóór het Bijbels Museum ging reizen en zich geheel ging richten op de nieuwe koers, heeft het zijn collectie overgedragen aan een groot aantal musea en andere erfgoedinstellingen. Voor meer informatie over dit grote ontzamel- en herbestemmingsproject, klik hier.

De collectie van ds. Leendert Schouten is overgedragen aan Rijksmuseum het Catharijneconvent en de collectie bijbels aan de Vrije Universiteit Amsterdam. De beroemde Van Santenbijbel is in eigendom van het Bijbels Museum gebleven en in bruikleen gegeven aan de VU.

Het kantoor van het Bijbels Museum is sinds 1 juli 2020 gevestigd in de Corvershof (Protestantse Diaconie Amsterdam) aan de Nieuwe Herengracht in Amsterdam.

Wil je ons steunen? Dat kan! Je kunt een gift overmaken op bankrekeningnummer NL31INGB0003186300
t.n.v. Stichting Bijbels Museum te Amsterdam.