Home - Ontdek

Tuin

De tuin van het Cromhouthuis is een oase van rust in het hart van Amsterdam. Ooit was de tuin een stuk dieper dan nu. Het liep door tot de huizen aan de Keizersgracht, die ook door de familie Cromhout zijn gebouwd.

Zoals vrijwel alle stadstuinen uit de Gouden Eeuw was het ontwerp strak geometrisch, waarbij regelmaat en symmetrie de boventoon voerden. Met de komst van het Bijbels Museum als ‘bewoner’ van de bovenste etages van het Cromhouthuis is ook in het tuinontwerp een verwijzing naar de Bijbel verwerkt. 

Hortus Conclusus

De grote omsloten tuin, of hortus conclusus, van het museum is in 1994 aangelegd door tuinarchitect Arend Jan van der Horst. In 2009 is de tuin opgefrist en meer in overeenstemming gebracht met het oorspronkelijke concept. Het is een historische symmetrische tuin, vol met bijbelse bomen, planten en waterpartijen en in de opzet is veel symboliek terug te vinden.

Water 

De inspiratie voor de tuin is het thema 'water'. Water speelt immers in veel bijbelse verhalen een belangrijke rol. De vijver in de tuin bestaat uit twee hoger gelegen bassins die uitstromen in lager gelegen bassins welke zijn voorzien van stapstenen zodat men als het ware door het water kan lopen. Deze vorm verwijst naar het bijbelverhaal van de uittocht van de Israëlieten uit Egypte en de doortocht door de Rode Zee. 

Bijbelse planten 

In de tuin vindt men verschillende bijbelse planten en bomen. Men kan er onder andere aantreffen: dadelpalm, amandel, acacia, oleander, judasboom, vijg en moerbei. In het Geurenkabinet van het museum kunt u de geur van een aantal van deze bomen en planten ruiken. Er is bijvoorbeeld amandelgeur en acaciageur. Geuren worden in verschillende bijbelse verhalen genoemd meestal gekoppeld aan producten als wierook, parfum, oliën en specerijen. 

Braille

De tekstbordjes in de tuin en de geurenkabinetten zijn voorzien van braille, waardoor deze voor blinden goed toegankelijk zijn.

Kunstwerken

In de vijver ‘drijft’ een beeld; de steen lijkt hier toevallig terecht gekomen. De vormen zijn in duizenden jaren tijd ingesleten door een bron of waterval, naar het lijkt zonder bemoeienis van de beeldhouwer. In haar waterbeelden onderzoekt kunstenaar Welmoed Koekebakker de eigenschappen van de steen in combinatie met water en licht. Het gaat om de contrasten in vorm, kleur en verkleuring, lichtheid en zwaarte, licht en schaduw, aanraakbaarheid en uitstraling.

De Apocalyps

De Apocalyps van de Amsterdamse kunstenaar Martie van der Loo is geïnspireerd op de Openbaring van Johannes, het laatste boek van het Nieuwe Testament. Het beeld bestaat uit zeven marmeren zuilen in zeven kleuren die eindigen in bazuinvormen. Op de zuilen ligt een zinken schaal met daarop zeven sculpturen, gemaakt van mergel. In het zwarte graniet tussen de zuilen is een uitholling met daaromheen twaalf edelstenen. In bladgoud zijn de Griekse letters alfa en omega aangebracht.

meld je aan voor de nieuwsbrief